Latvijas Reģionu Apvienība aicina nekavēties ar VARAM ministra apstiprināšanu. Jaunajam ministram steidzami jālabo Pūces reformas brāķis.
Pēc skandalozās ministra Jura Pūces atkāpšanās Saeimas dienaskārtībā ir jauna VARAM ministra apstiprināšana. Latvijas Reģionu Apvienība aicina ministru apstiprināt iespējami ātrāk, jo iepriekšējā ministra atstātais reformas brāķis un daudzie nepadarītie darbi apdraud novadu attīstību un Administratīvi teritoriālās reformas iznākumu. Politiķim, kurš ieņems šo amatu, jārēķinās ar smagu mantojumu.
Līdzšinējā ministra vadībā Administratīvi teritoriālā reforma (ATR) veidota nepārdomāti, pārkāpjot valsts Satversmi, likumus, Eiropas Vietējo pašvaldību hartu un neievērojot labas pārvaldības principus. Tas konstatēts gan Satversmes tiesas spriedumā gan Eiropas Padomes vietējo un reģionālo pašvaldību kongresa secinājumos par ATR Latvijā:
Turpinot ATR ieviešanu ir konstatēts, ka joprojām nav pieņemti svarīgi normatīvie akti, kas regulēs pašvaldību darbību pēc ATR. Piemēram, nav pieņemts jaunais likums “Par pašvaldībām”, jaunais likums “Par vietējo pašvaldību vēlēšanām”, likums “Par administratīvajiem reģioniem” un daudzi citi, kā arī saistītie normatīvie akti. Tās normatīvo aktu redakcijas, kas šobrīd pieejamas publiskajā telpā ir nožēlojamā kvalitāte, neskaidras un to ieviešana nav iespējama.
Nav atrisināta mazo novadu iedzīvotāju pārstāvniecība jaunajos novados. Aprēķini rāda, ka līdz pat 100 000 Latvijas iedzīvotāju var būt nepārstāvēti jauno novadu domēs. Līdz šim piedāvātie problēmas risinājumi uzskatāmi par “kosmētiskiem”.
Nav realizēts neviens no bijušā VARAM ministra publiski izteiktajiem solījumiem par finansiālu un cita veida atbalstu pašvaldībām. Nav normatīvo aktu par administratīvā sloga samazināšanu, par uzraudzības vai procesu vienkāršošanu. Tieši pretēji, tiek pieņemti normatīvie akti kas rada pašvaldībām papildus administratīvo slogu.
Nepatiesi ir stāsti par 300 miljonu EUR piešķiršanu ATR ceļu programmai. Pašvaldībām 2021.gada budžetā plānots atņemt daļu IIN finansējuma, pārdalot to par labu valsts pārvaldei, tajā pat laikā nesamazinot pašvaldību funkcijas vai pašvaldību sniegtos pakalpojumus iedzīvotājiem.
Netiek samazinātas pašvaldībām uzdotās birokrātiskās darbības un atskaites valsts pārvaldei. Vēl vairāk, pašvaldību finansiālo situāciju sarežģī valdības pieņemtie lēmumi, kas kā papildus finansiālais slogs gulstas uz pašvaldībām.
Šobrīd pilnīgi nepārdomāti ir VARAM piešķir līdzekļus tā saucamo pašvaldību apvienošanās projektu izstrādei un jaunās apvienotās pašvaldības struktūras projekta izveidei, jo šobrīd nav pieņemti vitāli svarīgi likumi par pašvaldību un administratīvo reģionu darbību, un funkciju sadali starp šīm institūcijām.